28.06.2012

Piata muncii in Suedia


Piata muncii in Suedia - informatii utile

Informatii generalepentru uzul cetatenilor romani care doresc sa se angajeze in Suedia

1. Suedia NU a adoptat masuri restrictive sau tranzitorii cu privire la accesul pe piata muncii al muncitorilor romani si bulgari.2. Piata muncii din Suedia este foarte bine consolidata si, in general, nu exista deficit permanent de forta de munca. Temporar apar deficite in domenii precum: invatamint, IT, servicii. Angajatorii isi identifica singuri angajatii, in general, in tari ale UE. Una dintre cerintele principale pentru a avea acces pe piata muncii din Suedia este cunoasterea limbii suedeze, cel putin la nivel mediu. Cu toate acestea, pentru anul 2009 au fost identificate ca domenii in dezvoltare: IT, prestarile de servicii atat in sectorul public, cat si privat.
3. Cetatenii statelor membre UE au dreptul de a sta pe teritoriul Suediei timp de trei luni. In aceasta perioada exista un drept de rezidenta si un drept de munca ce se obtine automat, fara a indeplini nici o alta formalitate. Daca se doreste depasirea acestei perioade, cetatenii EU trebuie sa se inregistreze la Autoritatea pentru Migratie (Migrationsverket/ Swedish Migration Board). Procedura consta in completarea unui formular pentru obtinerea dreptului de rezidenta la care se adauga copii dupa pasaport sau alt act de identitate in care este mentionata cetatenia, precum si documente care sa demonstreze ca se indeplineste una din urmatoarele conditii:
- Daca sunteti angajat: in acest caz trebuie prezentat contractul de angajare in care sa fie mentionata perioada angajarii si tipul contractului, responsabilitatile angajatului si numarul de ore de lucru;
- Daca detineti propria afacere: trebuie prezentate documente in care sa fie mentionat faptul ca detineti propria companie, precum si certificatul de inregistrare al firmei;
- Daca sunteti prestator de servicii: in acest caz trebuie prezentat un certificat, contract in care sa se mentioneze tipul serviciilor si durata acestora;
- Daca sunteti student: sunt necesare documente doveditoare ale studiilor, asigurare medicala valabila in Suedia; exista dreptul de a munci concomitent cu perioada studiilor;
Daca nu va incadrati in nici una din categoriile mentionate mai sus, trebuie sa dovediti ca aveti suficiente fonduri pentru a va intretine in Suedia (pensie,depozite etc.);
- Membrii de familie ai cetatenilor din statele membre UE/EEA:cetatenilor UE care au un membru de familie ce poseda un drept de rezidenta in Suedia (dar nu si cetatenia), li se acorda automat dreptul de rezidenta. Prin membru de familie se intelege sotul, sotia sau partenerul inregistrat, copiii a caror varsta nu depaseste 21 de ani sau au peste aceasta varsta daca se afla in intretinerea parintilor, parintii ce sunt financiar dependenti de copiii ce locuiesc in Suedia. Parintii studentilor nu beneficiaza de acest drept. Si in acest caz trebuie prezentate documente doveditoare ale legaturilor de familie, dependentei financiare etc.
Formularul completat poate fi trimis prin posta Autoritatii pentru Migratie sau poate fi depus personal la unul dintre sediile acestei institutii. Pentru cei angajati si studenti exista posibilitatea inregistrarii prin intermediul internetului. Documetul doveditor al inregistrarii in Suedia va fi trimis la adresa declarat din Suedia si este valabil pana la o notificare ulterioara, fara a fi necesara reinnoirea. Nu se platesc taxe. Documentul este valid cat timp cat sunteti rezident in Suedia si indepliniti conditiile specificate anterior. Dupa cinci ani se poate obtine un drept de rezidenta permanent. Deciziile de neacordare a dreptului de rezidenta nu pot fi contestate.
Cetatenii UE, care sunt in posesia unui drept de rezidenta si doresc sa stea in Suedia mai mult de un an, trebuie sa solicite si obtinerea unui numar personal echivalent cu inregistrarea in baza nationala de date si cu obligatia de a plati taxe statului suedez. Un numar personal temporar se poate solicita si in cazul unei angajari pe o perioada limitata de timp. Numarul personal se poate obtine numai daca este indeplinita conditia existentei unui contract de munca sau exista intentia de a ramane pe teritoriul Suediei minim un an.
Numarul personal se obtine de la Skatteverket ( Swedish Tax Agency) si este necesar pentru a beneficia de sistemul de asigurari sociale din aceasta tara.
Institutia abilitata cu monitorizarea pietei muncii este Arbetsförmedlingen (Employment Service). Aceasta publica regulat, atat la sediile sale cat si pe site-ul oficial, cererile si ofertele de munca existente pe piata muncii din Suedia (exclusiv in limba suedeza) si se axeaza in mod special pe consilierea aplicantului in identificarea unei slujbe corespunzatoare in functie de aptitudini.

Link-uri utile:
Arbetsförmedlingen (Swedish Employment Service): www.ams.se
Migrationsverket (Swedish Migration Board): www.migrationsverket.se
Skatteverket ( Swedish Tax Agency): ): www.skatteverket.se

NOTAAmbasada Romaniei la Stockholm nu are atributii in a identifica locuri de munca pe piata muncii din Suedia.

Pentru informatii suplimentare privind accesul pe piata muncii in strainatate, va recomandam sa accesati site-ul
: www.muncainstrainatate.anofm.ro


sursa : http://www.stockholm.mae.ro/index.php?lang=ro&id=19845

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu